Akokoľvek sa význam motivačného listu často preceňuje, je vždy vhodné ho poslať spolu so životopisom. Motivačný, zvaný tiež sprievodný, list by mal byť krátky, stručný a mal by vystihovať dôvod, prečo oslovujete konkrétnu spoločnosť, na akú pozíciu reagujete a prečo.
První odsek by mal ukázať, že Vaše skúsenosti sú dostatočné pre činnosť oslovenej spoločnosti – ukážte, ako Vaše schopnosti môžu prispieť k jej úspechu.
Druhý odsek by mal obsahovať dôvody, ktoré vás viedli k napísaniu listu.
Tretí odsek by mal obsahovať prísľub, že ďalší kontakt z Vašej strany bude nasledovať – usilujte sa o osobné stretnutie a dajte to jasne najavo.
Motivačný list by nemal v žiadnom prípade nahradzovať životopis alebo obsahovať jeho skopírované časti. „Ideálny“ motivačný list by mal obsahovať stručné informácie relevantné k danej spoločnosti (ukázať, že „o nej niečo viete“), k pozícii, o ktorú sa uchádzate a k Vašim profesijným skúsenostiam. Nemali by v ňom ale byť uvedené rovnaké informácie ako v životopise.
Motivačný list musí obsahovať všetky náležitosti formálneho listu, bez ohľadu na to, či je posielaný poštou, faxom alebo elektronicky. Vždy by k nemu mal byť priložený životopis.
Po liste musí nasledovať telefonický a následne osobný kontakt.
Pre jednoduchšie vytváranie Vášho motivačného listu môžete využiť rôzne typy šablón. Odkazy na niektoré webové stránky ponúkajúce šablóny motivačných listov nájdete tu.